کد خبر 12759
۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹

یادداشت مدیرمسئول؛

شایسته‌سالاری، اصلی فراموش شده در صنعت فولاد / تغییر مدیران بر اساس مهارت است یا روابط و جنسیت؟

شایسته‌سالاری، اصلی فراموش شده در صنعت فولاد / تغییر مدیران بر اساس مهارت است یا روابط و جنسیت؟

در این سال‌ها، متاسفانه انتصابات به مثابه تقسیم غنائم شمرده شده‌اند و وقتی یک حزب و جریان خاصی حاکم بر دولت می‌شود گویا باید مدیریت سطوح مختلف را در میان طرفداران خود تقسیم کند و فارغ از اینکه فرد می‌تواند در این منصب موفق باشد یا نه، مسئولیت را به او واگذار می‌کنند.

به گزارش آهن‌نیوز؛ تغییر مدیران در جا به جایی دولت‌ها به یک امر طبیعی تبدیل شده و گویا این روال است که وقتی حزب یا جریان خاصی به میدان سیاسی پای می‌گذارند، مدیران مجموعه‌های دولتی نیز باید جای خود را به دیگری بدهند، حتی اگر در دوران مدیریتی خود نیز موفق بوده باشند.

شایسته سالاری مفهومی است که در آن افراد بر اساس مهارت و ویژگی‌های مدیریتی انتخاب می‌شوند اما گاهی این مفهوم در کشورمان جای اصلی خود را به مولفه‌های دیگری داده است و مثلاً ثروت، روابط خانوادگی و به اصطلاح "ژن خوب"، جنسیت و طبقه اجتماعی بالا در انتخاب افراد موثرتر از مهارت‌های دیگر فرد است.

شایسته‌سالاری یکی از ویژگی‌های یک دولت دموکراتیک است و دولت چهاردم نیز از داعیه‌داران این شعار است که می‌خواهد افراد را بر اساس مهارت‌ها و توانایی لازم انتخاب کند. یکی از حوزه‌هایی که در سالیان گذشته از جانمایی نامناسب در آن رنج برده، صنعت فولاد است که بخش زیادی از آن در اختیار بخش دولتی و حاکمیتی قرار دارد.

وقتی سخن از شایسه سالاری می شود شاید برخی به اشتباه به دنبال این باشند که منظور از این عبارت، شایسته‌سالار سیاسی است که البته مولفه مهمی است اما ویژگی‌های علمی و مهارت‌های فنی یک مدیر در صنعت به ویژه صنعت فولاد باید بیش از مولفه‌های دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

بکارگیری افراد متبحر و متخصص در صنعت فولاد می‌تواند بسیاری راهگشاتر از افرادی باشد که فقط لابی‌های سیاسی را می‌شناسند و نهایتاً حفظ میز و صندلی خود را اولویت اصلی دوران مدیریتی خود می‌دانند.

مسعود پزشکیان پیش از انتخابش در ریاست جمهوری، بارها نسبت به بکارگیری اهل فن و متخصصین در امور اجرایی کشور تأکید داشته است و عنوان داشته: "ما قادریم از بحران فعلی خارج شویم به شرطی که به شایستگان در سراسر کشور اجازه خودنمایی بدهیم. ما نباید تصور کنیم که فقط آنهایی که در تهران هستند، می‌فهمند و عاقل هستند." که بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت فولاد از این دست صحبت‌های رئیس جمهور بسیار استقبال کرده‌اند.

در نظام‌های غیر بروکراتیک، انتصابات بر اساس انتسابات صورت می‌گیرد و مدیریت به صورت نسل به نسل به افراد دیگر منتقل می‌شود اما در نظامی که دموکراسی بر آن حاکم است، انتخاب باید بر اساس شایسته‌سالاری انجام گیرد.

در این سال‌ها، متاسفانه انتصابات به مثابه تقسیم غنائم شمرده شده‌اند و وقتی یک حزب و جریان خاصی حاکم بر دولت می‌شود گویا باید مدیریت سطوح مختلف را در میان طرفداران خود تقسیم کند و فارغ از اینکه فرد می تواند در این منصب موفق باشد یا نه، مسئولیت را به افراد واگذار می‌کنند.

همه ما امیدواریم رئیس جمهور در انتخاب افراد، اصل شایسته‌سالاری را بر اساس مفهوم صحیح خود یعنی توانایی و مهارت علمی و فنی‌اش مدنظر قرار دهد. در اینصورت، دستیابی به شعار وفاق ملی که مورد تاکید رئیس جمهور است، محقق خواهد شد.

انتهای پیام/ م

کد خبر 12759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =